2019 Left behind 1 120x80 Marko Klomp.jpg

Motivation for "Left behind"

"My project "Left behind ", the feeling of "being left behind" relates to the animal depicted. An animal that is extinct or threatened with. The environmental issues and hunting. Let down by man. Man, through his own negligence, is guilty of his own downfall. This world I want to create is post-apocalyptic in nature. Taking into account the thought; "What if one is the only one left in the decrepit world." As often in my work, in 'Left behind', melancholy and beauty remain closely linked. Because the animal is small in size, I force the viewer to travel, discover the painting. The journey is characterized by my signature handwriting. The fading lines (sfumato) evoke a dreamy atmosphere. After painting women for a long time, it is time to set things straight. Since my studies I have not used the subject of nature / animal welfare anymore, but has surfaced through the project "Left behind". "

Marko Klomp 2019

Motivatie bij ‘Left behind’ 

‘Mijn project, ‘Left behind’, het gevoel van ‘achter gelaten worden’ heeft betrekking op het afgebeelde dier. Een dier dat uitgestorven is, of bedreigd wordt met. De milieuproblematiek en de jacht. In de steek gelaten door de mens. De mens is, door zijn eigen nalatigheid, schuldig aan zijn eigen ondergang. Deze wereld, die ik wil scheppen, is post-apocalyptisch van aard. Rekening houdend met de gedachte; ‘Wat als men als enige overblijft op de afgeleefde wereld.’  Zoals vaak in mijn werk blijven ook in ‘Left behind’ droefgeestigheid en schoonheid nauw met elkaar verbonden.Doordat het dier klein van formaat is, dwing ik de kijker op reis te gaan, het schilderij te ontdekken. De reis wordt gekenmerkt door mijn kenmerkende handschrift. De vervagende lijnvoering (sfumato) roept een dromerige sfeer op. Na lang vrouwen te hebben geschilderd, wordt het tijd om wat recht te zetten. Sinds mijn studietijd heb ik het onderwerp natuur/ dierenwelzijn niet meer gebruikt maar is middels het project ‘Left behind’ weer aan de oppervlakte gekomen.’ 

Marko Klomp 2019